Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Belangrijke vraag 10/4 2012! 
Auteur Bericht
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker
Bericht 
Wij, een groep van vrienden van onder 16 willen in een leegstaand huis gaan zitten als 'chillplek'.
Wij ruimen de boel ook op als er rotzooi is.
De vader van een vriend is de eigenaar van het huis, maar de vader weet niet dat wij er zitten, we willen dit niet vertellen
Wat zeker is dat hij geen poging doet om het huis op te knappen voor een koper en hij komt er nooit, het staat al een paar jaar leeg.
Wat zijn de consequenties, en kan dit?

10 apr 2012, 15:53
Profiel E-mail
moderator
moderator
Bericht 
Hoi.

De consequenties lijken me dat als die pa er achter komt terwijl jullie daar zitten te "chillen" er iemand met de gebakken peren zit, en een week huisarrest ofzo. Afhankelijk van de relaxtheid van de vader.
De andere consequentie zou kunnen zijn dat als de buren of wie dan ook zien dat jullie er zitten, de smeris bellen en die jullie er uit haalt en bij je ouders afleveren. Of bij het bureau.
Kraken is strafbaar, en als ze jullie dan niet pakken voor kraken is het vandalisme. Waarvoor de vader dan eerst wel aangifte zal moeten doen, dus te weten komen zal hij het toch wel als de hermandad langskomt.

Ik neem aan dat jullie aannemen dat de vader geen toestemming gaat geven voor het gebruik van het huis als hangplek? En dat er verder geen hangplek is in jullie oord?
Kraken is een vorm van politieke actie, een middel om een doel te bereiken. Dat doel kan wonen zijn, of een jongerencentrum/skatehall/volkskeuken/politieke hangout te starten in een plek waar daar behoefte aan is. Of aandacht te vestigen op het gebrek aan woonruimte/sociaal centrum.

10 apr 2012, 16:39
Profiel E-mail
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker
Bericht 
Ja klopt.
Maar als de politie er bij wordt gehaald, wat zijn dan de straffen voor kinderen onder de 16 die eigenlijk daar niks verkeerd doen.
Alleen daar op een bank zitten en een oude tv die er nog stond voor de gezelligheid. En zelfs het huis poetsen eigenlijk.
Bedankt voor het antwoord, is fijn

10 apr 2012, 16:57
Profiel E-mail
moderator
moderator
Bericht 
Wat wij 'niets verkeerd doen' vinden, is niet hetzelfde als wat de wet 'niets verkeerd doen' vindt.

Oftewel, je kan op zich vervolgd worden voor het kraken van het pand. op je 15e meen ik dat je in een grijs gebied valt, je bestaat dan wel voor het strafrecht i.i.g.

Het hangt wel af of de vader inderdaad aangifte doet van de kraak.

Het is hoe dan ook zo dat wanneer je stilletjes van een pand gebruik gaat maken zonder de politie in te lichten (wat vrij gangbaar is bij het kraken van een pand) je de kans loopt zodra bv buren oid je zien en de politie bellen, om opgepakt te worden. En wat tijd op het buro door te brengen. Hoogstwaarschijnlijk worden dan jullie ouders op de hoogte gesteld, en krijgt de eigenaar (vader dus) de kans om aangifte te doen.

Ze zouden ook artikels zoals huisvredebreuk kunnen proberen (hier is geen aangifte voor nodig geloof ik), maar dat mag niet, voor huisvredebreuk geldt de voorwaarde dat er huisvrede bestaat, oftewel dat er iemand woont.

10 apr 2012, 17:09
Profiel WWW
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker
Bericht 
Maar het is niet eens kraken eigenlijk.
Het is geen na school s'middags er zitten en in het weekend waar drank dan ook een rol speelt.
Maar dat wordt dan toch apart berecht .Maar als er politie komt, en je legt het gewoon uit dat je het dan niet meer zult doen en het gewoon netjes hebt gehouden , zouden ze dan niet zeggen van vooruit jullie zijn kinderen dat kan je niet weten?

10 apr 2012, 17:13
Profiel E-mail
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
als de politie moeilijk komt doen vraag ze dan vriendelijk om om te pleuren het is immers het huis van de pa van een van je maatjes.

zou zelf met je vriendengroepje naar die pa toestappen en het gewoon vragen,stel dat jullie het netjes houden geen gravity enzo.
die pa zal toch liever zien dat jullie daar je ding doen dan ergens op straat rond te hangen?

zolang jullie daar zitten kan het immers ook niet echt gekraakt worden.
je kunt ook altijd nog zeggen dat er soms wat rare figuren met rare hanekammen en dreads rondhangen die wel erg geintereseerd naar het huis kijken ;) om de keus van die pa wat makelijker te maken zeg maar...

10 apr 2012, 17:14
Profiel
moderator
moderator
Bericht 
Yo,

je kan het wellicht gewoon vragen aan de vader in kwestie, moet je zelf weten..

Om te beginnen, iedereen wordt geacht de wet te kennen, ook kindertjes en de smeris ziet kraken zelden 'door de vingers' (en de vader moet dan nog kiezen hoe die wil reageren..)

Zelf zeg je dat het geen kraken is, maar je wilt een ongebruikt pand gaan gebruiken, da's kraken, hoeveel tijd je daar ook doorbrengt en wel of niet zuipt.

Hoe wil je je zelf toegang gaan verschaffen..? Als je je 'ingang' niet af kan sluiten kan jan en alleman ook 'jouw' plek in gaan.

Nog een puntje, gas water en licht..?
Gas (verwarming, warm water) is misschien nu nog niet aan de orde ivm het komende weer, maarrr..

Als je voor een tv wilt zitten heb je toch stroom nodig, als je t schoon wilt houden heb je water nodig (trust me, een week of wat zonder water is niet cool)

Dat zal je als het er niet meer op zit aan moeten vragen, als het er wel op zit en je gaat gebruiken zonder over te zetten kan je ook voor diefstal gedaagd worden.

Samengevat:

Hoe je 't zelf ook noemen wilt, je bent van plan om te kraken, geloof ons..
Kraken moet je 'goed' doen, de voorbereiding kan de duur aanzienlijk verbeteren..
Stiekem gaat vroeg of laat tegen de lamp lopen, is het niet de buurman dan wel weet ik veel wie..
Zet je je plan door en kraak je het 'zoals het hoort' dan heb je met de wetgeving voor kraken te maken.
Zet je je plan stiekem door, kan je met dezelfde wet van doen krijgen maar ook met bijv.. vernielling, huisvredebreuk, diefstal (nuts) en wat al niet meer.

oftewel, lees een kraakhandleiding door (vind je hier op het forum) en bedenk eens goe wat je opties zijn..

enne,
laat ff weten wat je doet..

groet

Total

10 apr 2012, 17:36
Profiel E-mail
moderator
moderator
Bericht 
Nou ja, als ze de sleutel hebben kunnen ze die wellicht aan de wout laten zien, maar dan is er een gerede kans dat die de vader/eigenaar gaan bellen omdat er een dronken/aangeschoten/drinkende tiener de deur open doet.
Verder, als jullie dus water en stroom enzo gebruiken, dan krijgt die pa ook de rekening te zien, en gaat ie zich toch eens achter de oren krabben hoe het komt dat er water wordt gebruikt.
Dus ook al komt er geen wout ooit achter, de kans is denk ik gewoon heel aannemelijk dat die pa er wel achter komt.

10 apr 2012, 17:53
Profiel E-mail
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker
Bericht 
Ja klopt, maar het lijkt me logisch dat hij geen vrienden van zijn zoon gaat aangeven als die in zijn al jaren niet gebruikten huis zitten, er geen rotzooi van maken, en de boel gewoon opruimen. Ik denk zelfs dat de politie dat ook niet doet maar gewoon een waarschuwing geeft van als ik jullie nog een keer hier zie het wel meer wordt, want het zijn ten slotte kinderen toch?

10 apr 2012, 18:26
Profiel E-mail
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker
Bericht 
In mijn opinie kan je het best gewoon naar die vader toestemmen en beleefd vragen of je da pand mag gebruiken. Waarbij je tevens uitlegt dat het pand ook netjes gehouden zal worden. Ik schat de kans op 99% in dat de vader dat prima vind, ook omdat het pand verder niet wordt gebruikt. Dat is beter dan allerlei problemen op je hals halen, wat me onnodig lijkt.

10 apr 2012, 18:48
Profiel E-mail
moderator
moderator
Bericht 
ken je die vader dan thuru,
vinnik erg knap dat je een 99% inschatting kan maken mocht je die vader en situatie niet kennen.

de ene vader/pandeigenaar is de andere niet...
dit kunnen de vrienden van eenvraag zelf het beste inschatten dunkt me.

10 apr 2012, 18:52
Profiel WWW
moderator
moderator
Bericht 
Eenvraag schreef:
Ja klopt, maar het lijkt me logisch dat hij geen vrienden van zijn zoon gaat aangeven als die in zijn al jaren niet gebruikten huis zitten, er geen rotzooi van maken, en de boel gewoon opruimen. Ik denk zelfs dat de politie dat ook niet doet maar gewoon een waarschuwing geeft van als ik jullie nog een keer hier zie het wel meer wordt, want het zijn ten slotte kinderen toch?

a. de vader heeft niets met de evt vrienden van z'n zoon te maken
b. de politie pakt ook gewoon kinderen op, er van uit gaan dat je leeftijd voldoende bescherming biedt om niet langs de wet te gaan is mijn inziens erg dom.

Kijk volgens mij komt het hier op neer..
Of je vraagt het die vader, of je doet 't gewoon MET álle gevolgen van dien..
Wat die gevolgen zullen zijn zal moeten blijken maar je moet op z'n minst bereidt zijn de gevolgen te dragen.. in geval van toch doen, dan raad ik je aan zo 'echt' mogelijk te kraken, dan sta je toch 't sterkst.. 'Wij als krakers' hebben niet voor niets zo onze werkwijzes en daar handleidingen voor opgesteld. 't werkt..

10 apr 2012, 20:13
Profiel E-mail
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]